Vragen en antwoorden
Staat je vraag er niet tussen?
Stel je vraag aan ons. Wij gaan op zoek naar een antwoord. Nieuwe vragen en antwoorden komen op de website.
Bel de klantenservice van de gemeente Den Haag (070) 752 80 00 of stuur een bericht via de website
Ga naar onderwerp:
Nieuwe en aangevulde vragen (bijgewerkt 12 juni 2024)
De gemeente vindt het belangrijk dat alle hulp zo goed mogelijk doorgaat. En dat je zo weinig mogelijk last hebt van veranderingen. De gemeente overlegt daarom vaak met Kracht en rondomJou. En zij maken afspraken over hoe de hulp voor iedereen verdergaat. Dit geldt ook voor de specialistische hulp.
Er zijn twee situaties mogelijk:
- Is de einddatum van jouw toewijzing vóór 1 juli 2024? Dan gaat jouw hulp tot die einddatum gewoon door.
-
- Verandert er toch iets aan de hulp die je krijgt? Dan weet je gezinscoach of je hulpverlener daarvan. Je krijgt van hen op tijd meer informatie.
- Is er meer, of langer hulp nodig? Dan is er contact met jou (of je gezinscoach) en een medewerker van Kracht of rondomJou. Zij bekijken per situatie wat een goede oplossing is.
- Is de einddatum van jouw toewijzing na 1 juli 2024?
- Voorlopig blijft jouw hulp hetzelfde. Het wordt in mei of juni van 2024 bekend hoe de hulp daarna verdergaat. Je krijgt informatie via je hulpverlener. Een medewerker van Kracht of rondomJou neemt contact met je op om je verder te helpen.
Kracht of rondomJou zorgen voor een goede overdracht. Dat betekent dat er een afspraak komt met iedereen samen: jij, je ouders/verzorgers, je oude hulpverlener én de nieuwe hulpverlener. Zo kan jouw hulp zo goed mogelijk doorgaan.
Weet je niet wat er op jouw toewijzing staat? Jouw gezinscoach of hulpverlener kan je daarbij helpen.
Je hebt gehoord dat je een andere hulpverlener krijgt. Dat is voor sommige jongeren of gezinnen zo. Bijvoorbeeld als hun hulp in 2023 al gestart is. En als zij na 1 juli 2024 ook nog hulp nodig hebben.
Zelf hoef je niets te doen. Je oude hulpverlener stuurt je dossier door naar je nieuwe hulpverlener. Die neemt daarna contact met je op. Samen bespreek je hoe je de hulp krijgt die je nodig hebt.
Kracht of rondomJou zorgt voor een goede overdracht. Dat betekent dat er een afspraak komt met iedereen samen: jij, je ouders/verzorgers, je oude hulpverlener én de nieuwe hulpverlener. Zo kan jouw hulp zo goed mogelijk doorgaan.
Heb je in de tussentijd vragen? Check je postcode en bekijk of je contact moet opnemen met Kracht of met rondomJou.
De veranderingen in jeugdhulp zijn groot. Dat is nodig om te zorgen voor meer samenwerking tussen verschillende zorgaanbieders. En om gezinnen snel de juiste hulp te kunnen bieden.
Sommige jongeren of gezinnen wisselen van zorgaanbieder. Dat komt doordat Kracht en rondomJou niet met alle zorgaanbieders in de stad samenwerken. Toch is belangrijk dat je zo weinig mogelijk last daarvan hebt. Daarom zorgen Kracht of rondomJou voor een goede overdracht. Dat betekent dat er een afspraak komt met iedereen samen: jij, je ouders/verzorgers, je oude hulpverlener én de nieuwe hulpverlener. Samen met jou wordt bekeken hoe je de best mogelijke hulp kan blijven krijgen.
Kijk ook bij de vraag ‘Kan ik in 2024 een zorgaanbieder kiezen die geen contract heeft met Kracht en/of rondomJou?’
Dat kan alleen in uitzonderlijke situaties. Bijvoorbeeld als jouw behandeling kort na 1 juli 2024 stopt. Of als je niet met jouw hulpvraag bij je nieuwe zorgaanbieder terecht kunt. Bespreek je situatie met Kracht of rondomJou. Dan kijken jullie samen naar de mogelijkheden.
Op dit informatieblad lees je waar je terecht kunt: Jeugdhulp in Den Haag: hoe werkt dat en wat zijn jouw rechten?
Heb je een vraag over deze informatie? Mail dan naar klachtenocw@denhaag.nl
Algemene informatie
Kracht
- website: www.krachtdenhaag.nl
- aanmeldformulier & contactformulier
- Telefoonnummer: (088) 298 77 07, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 13.00 uur.
rondomJou
- website: www.rondomjoudh.nl
- contactformulier
- telefoonnummer: (070) 228 08 08, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 16.00 uur.
Wil je weten met welke organisatie je contact moet opnemen? Doe dan de postcodecheck.
Vul de hele postcode met letters in, zonder spatie. Zoals: 1234AB. Ook het huisnummer moet je invullen, zonder toevoeging. Is je huisnummer bijvoorbeeld 1A? Vul dan alleen 1 in.
Wat kan je doen als je geen resultaat krijgt:
- Valt het adres in in stadsdeel Centrum, Haagse Hout, Laak of Leidschenveen-Ypenburg? Neem dan contact op met rondomJou.
- Valt het adres in stadsdeel Escamp, Loosduinen, Segbroek of Scheveningen? Neem dan contact op met Kracht.
- Gaat het niet om een van deze stadsdelen? Dan valt het adres valt buiten het gebied waar rondomJou en Kracht voor werken. Vraag bij je gemeente na waar je terecht kan voor jeugdhulp.
Je bent altijd op één adres ingeschreven bij de gemeente. Dat is het adres dat telt. Check je postcode en bekijk of je contact krijgt met rondomJou of met Kracht.
RondomJou en Kracht voor jeugd en gezin (Kracht) zijn organisaties die uit meerdere zorgaanbieders bestaan. Dit noemen we een samenwerkingsverband.
RondomJou bestaat uit
- Jeugdformaat
- Youz
- Xtra
- Middin
Kracht voor jeugd en gezin noemen we verder op deze website Kracht. Kracht bestaat uit
- Incluzio
- MentaalBeter
- Impegno jeugd en gezin
- Family supporters Haaglanden
- Yoep onderwijs en zorg
RondomJou en Kracht voeren zelf veel jeugdhulp uit. Zij werken ook samen met andere zorgaanbieders.
Kracht en rondomJou zorgen voor de jeugdhulp in Den Haag, ieder in een eigen deel van de stad. Dat doen ze niet alleen. Ze werken samen met andere zorgaanbieders.
Kracht en rondomJou werken daarnaast ook met bijvoorbeeld kinderopvang, scholen, sportverenigingen, huisartsen, buurthuizen en het Centrum Jeugd & Gezin (CJG).
Kreeg je in 2023 jeugdhulp van een zorgaanbieder? En heb je gehoord dat je een andere hulpverlener krijgt? Lees dan ook deze vragen en antwoorden.
De gemeente heeft aanbieders gevraagd om zich op te geven om de jeugdhulp in Den Haag te organiseren. Dit heet een aanbesteding. De gemeente heeft eisen gesteld waar die aanbieders aan moeten voldoen. Kracht en rondomJou voldoen goed aan alle eisen. Over die eisen is samen met huisartsen, scholen, cliëntraden en andere instellingen nagedacht.
Kracht en rondomJou hebben de opdracht gekregen om ieder in een eigen deel van de stad de jeugdhulp te organiseren.
We kunnen zorgaanbieders in drie groepen verdelen.
- Zorgaanbieders die samenwerken met Kracht of rondomJou in een deel van Den Haag. Zij blijven jeugdhulp aanbieden zoals dat nu gebeurt. Er zijn ook zorgaanbieders die zowel met Kracht als met rondomJou gaan samenwerken.
- Zorgaanbieders die niet gaan samenwerken met Kracht of rondomJou. Zij hebben tot 1 juli 2024 de tijd om de hulp die nu gegeven wordt af te maken. Is er langer hulp nodig? Dan wordt samen met Kracht of rondomJou bekeken hoe de hulp verdergaat.
- Zorgaanbieders die landelijk of regionaal zijn aangekocht via het Servicebureau H10 jeugdhulp. Ook zij blijven jeugdhulp aanbieden zoals dat nu gebeurt. Het Servicebureau H10 is een samenwerking van de gemeente Den Haag met andere gemeenten in de regio.
In deze situatie verandert er pas iets als je beschikking moet worden verlengd. Of als je een nieuwe hulpvraag hebt. RondomJou of Kracht helpen je dan verder.
Je krijgt jeugdhulp via Kracht of rondomJou. Zij werken met verschillende passende zorgaanbieders. Je kan altijd met jouw contactpersoon bespreken welke zorgaanbieder je zelf het liefst zou willen. En welke vorm van jeugdhulp jou het beste lijkt. Je contactpersoon laat jou weten wat er mogelijk is.
Kracht en rondomJou doen hun best om te zorgen dat je hulp krijgt die goed past bij wat jij wil. Zij houden zich daarmee aan de Jeugdwet. Daarin staat dat je zo veel mogelijk keuze moet kunnen hebben.
Wil je in 2024 gebruik maken van een zorgaanbieder die geen contract heeft in jouw stadsdeel? Dan kun je dat misschien betalen via een persoonsgebonden budget (pgb). Een pgb voor jeugdhulp vraag je aan bij Kracht of rondomJou.
Kijk ook bij de vraag ‘Kan ik in 2024 een zorgaanbieder kiezen die geen contract heeft met Kracht en/of rondomJou?’
Gelijke kansen
De gemeente wil dat alle kinderen en jongeren in Den Haag dezelfde kansen krijgen om gezond en gelukkig op te groeien. Gezinnen moeten snel de hulp krijgen die zij nodig hebben. Daarvoor is duidelijkheid, overzicht, en goed bereikbare hulp nodig.
Voorkomen van problemen
RondomJou en Kracht helpen niet alleen bij het oplossen van problemen. Maar juist ook bij het voorkomen ervan. De hulpverleners kijken samen met een gezin wat nodig is. En hoe grotere problemen voorkomen kunnen worden.
- Meer duidelijkheid voor gezinnen over: aanmeldingen, verwijzingen, wachtlijsten en beschikbare hulpverleners;
- Meer duidelijkheid voor huisartsen en andere verwijzers: goed overzicht tussen alle zorgaanbieders die jeugdhulp geven;
- Jeugdhulp dichterbij de mensen zelf brengen;
- Jeugdhulp wordt aangepast op het kind of de jongere en de ouders of verzorgers;
- Voorkomen van meer, of lastigere hulpvragen;
- Kortere wachttijden.
Is er meer hulp nodig dan basishulp van bijvoorbeeld een gezinscoach? Dan kan specialistische jeugdhulp worden ingezet. Kracht en rondomJou bieden zelf specialistische jeugdhulp aan. En soms werken zij daarvoor samen met een andere zorgaanbieder voor specialistische jeugdhulp.
Voor het verwijzen naar specialistische jeugdhulp werken Kracht en rondomJou goed samen met huisartsen.
Vorig jaar waren er in Den Haag bijna 190 verschillende zorgaanbieders voor jeugdhulp. Zij werkten allemaal apart van elkaar. Vanaf 1 januari 2024 zorgen twee organisaties voor alle jeugdhulp in de stad. Van het voorkomen van problemen tot het bieden van specialistische hulp. Deze organisaties zijn:
- Kracht voor jeugd en gezin (Kracht)
- rondomJou
Wil je jezelf of je kind aanmelden voor jeugdhulp? Doe de postcodecheck en neem contact op met de organisatie die actief is in jouw stadsdeel.
Krijg jij of je kind jeugdhulp van een zorgaanbieder? Is die hulp gestart voor 1 januari 2024 en loopt het door tot na 1 juli 2024? In sommige situaties wissel je van zorgaanbieder. Heb jij gehoord dat je een ander hulpverlener krijgt? Lees dan ook deze vragen en antwoorden.
Samenwerking in de wijk
Kracht en rondomJou werken samen met andere instellingen en zorgaanbieders, om steeds de juiste hulp te bieden. Er wordt per wijk gekeken wat er nodig is aan jeugdhulp. Zijn er bijvoorbeeld veel dezelfde soort hulpvragen in jouw wijk? Dan doen zij hun best om de juiste hulp dichterbij te brengen.
Aandacht voor het hele gezin
Ook onderzoeken Kracht en rondomJou hoe het met iedereen in je gezin gaat. Soms hebben je broers, zussen of ouders ook hulpvragen. Gaat het goed met je ouders of verzorgers? Dan kunnen zij jou vaak ook beter helpen. Misschien hebben je ouders of verzorgers ondersteuning nodig bij het opvoeden. Dan is er ook hulp voor hen. Hetzelfde geldt voor broers of zussen.
RondomJou en Kracht weten sinds juli 2023 dat zij de jeugdhulp in Den Haag gaan organiseren. Zij hebben zich het afgelopen half jaar voorbereid. Dat is veel werk en daar is tijd voor nodig. Daardoor zijn op sommige vragen nog geen antwoorden. Mis je nog vragen? Geef dat door via stel je vraag. Zo weten we op welke vragen er nog antwoorden nodig zijn.
Ik wil mezelf of mijn kind aanmelden voor (verlengde) jeugdhulp of een pgb
Kracht en rondomJou regelen de hulp aan de Haagse jeugd en gezinnen, ieder in een eigen deel van de stad. Het hangt van je adres af met welke organisatie je contact krijgt.
Doe de postcodecheck om te weten bij welke organisatie je je kan aanmelden. Daar staat ook hoe je je kan aanmelden.
Je vraagt verlengde jeugdhulp aan bij Kracht of rondomJou. Dat hangt af van het stadsdeel waar je woont. Doe hier de postcodecheck.
Met een persoonsgebonden budget (pgb) kun je zelf jeugdhulp inkopen. Je vraagt een pgb aan bij Kracht of rondomJou. Dat hangt af van het stadsdeel waar je woont. Doe hier de postcodecheck.
Let op! Voor een pgb moeten jij en de zorgaanbieder aan bepaalde eisen voldoen. Voldoe jij of de zorgaanbieder daar niet aan? Of is de zorgaanbieder duurder dan het pgb dat je ontvangt? Misschien wordt de zorg dan niet, of niet helemaal vergoed. Jij of je ouders krijgen dan een rekening die je moet betalen voor de zorg.
Aanmelden voor jeugdwetvervoer gaat via rondomJou en Kracht.
Sommige kinderen en jongeren kunnen lastig naar een zorgaanbieder toe. Bijvoorbeeld omdat ze in een rolstoel zitten. Dan is er speciaal taxivervoer die hen kan brengen en halen. Dit heet jeugdwetvervoer.
Gaat het om een crisissituatie? Dan verandert er niets per 1 januari 2024 en gelden de bestaande afspraken:
- Bij spoed en crisis tijdens kantooruren nemen jongeren of gezinnen in crisis zelf contact op met hun eigen jeugdhulpverlener. Of ze melden zich bij bijvoorbeeld de politie, de huisarts, Kracht/rondomJou, of school. Die professional schat in of er sprake is van een crisis. Zo ja, dan wordt het crisis interventie team (CIT) ingeschakeld.
- Bij spoed en crisis buiten kantooruren (na 17.00 uur) of in het weekend, bel dan het CIT-Haaglanden via (070) 345 05 06. Dit telefoonnummer is voor zowel professionals als jongeren en gezinnen.
Onderzoek en aanmelden gaat via school.
Je kunt hiervoor contact opnemen met de school, bijvoorbeeld schoolmaatschappelijk werk of een intern begeleider.
Ik heb gehoord dat ik een andere hulpverlener krijg. Wat moet ik doen of weten?
De gemeente vindt het belangrijk dat alle hulp zo goed mogelijk doorgaat. En dat je zo weinig mogelijk last hebt van veranderingen. De gemeente overlegt daarom vaak met Kracht en rondomJou. En zij maken afspraken over hoe de hulp voor iedereen verdergaat. Dit geldt ook voor de specialistische hulp.
Er zijn twee situaties mogelijk:
- Is de einddatum van jouw toewijzing vóór 1 juli 2024? Dan gaat jouw hulp tot die einddatum gewoon door.
-
- Verandert er toch iets aan de hulp die je krijgt? Dan weet je gezinscoach of je hulpverlener daarvan. Je krijgt van hen op tijd meer informatie.
- Is er meer, of langer hulp nodig? Dan is er contact met jou (of je gezinscoach) en een medewerker van Kracht of rondomJou. Zij bekijken per situatie wat een goede oplossing is.
- Is de einddatum van jouw toewijzing na 1 juli 2024?
- Voorlopig blijft jouw hulp hetzelfde. Het wordt in mei of juni van 2024 bekend hoe de hulp daarna verdergaat. Je krijgt informatie via je hulpverlener. Een medewerker van Kracht of rondomJou neemt contact met je op om je verder te helpen.
Kracht of rondomJou zorgen voor een goede overdracht. Dat betekent dat er een afspraak komt met iedereen samen: jij, je ouders/verzorgers, je oude hulpverlener én de nieuwe hulpverlener. Zo kan jouw hulp zo goed mogelijk doorgaan.
Weet je niet wat er op jouw toewijzing staat? Jouw gezinscoach of hulpverlener kan je daarbij helpen.
Je hebt gehoord dat je een andere hulpverlener krijgt. Dat is voor sommige jongeren of gezinnen zo. Bijvoorbeeld als hun hulp in 2023 al gestart is. En als zij na 1 juli 2024 ook nog hulp nodig hebben.
Zelf hoef je niets te doen. Je oude hulpverlener stuurt je dossier door naar je nieuwe hulpverlener. Die neemt daarna contact met je op. Samen bespreek je hoe je de hulp krijgt die je nodig hebt.
Kracht of rondomJou zorgt voor een goede overdracht. Dat betekent dat er een afspraak komt met iedereen samen: jij, je ouders/verzorgers, je oude hulpverlener én de nieuwe hulpverlener. Zo kan jouw hulp zo goed mogelijk doorgaan.
Heb je in de tussentijd vragen? Check je postcode en bekijk of je contact moet opnemen met Kracht of met rondomJou.
De veranderingen in jeugdhulp zijn groot. Dat is nodig om te zorgen voor meer samenwerking tussen verschillende zorgaanbieders. En om gezinnen snel de juiste hulp te kunnen bieden.
Sommige jongeren of gezinnen wisselen van zorgaanbieder. Dat komt doordat Kracht en rondomJou niet met alle zorgaanbieders in de stad samenwerken. Toch is belangrijk dat je zo weinig mogelijk last daarvan hebt. Daarom zorgen Kracht of rondomJou voor een goede overdracht. Dat betekent dat er een afspraak komt met iedereen samen: jij, je ouders/verzorgers, je oude hulpverlener én de nieuwe hulpverlener. Samen met jou wordt bekeken hoe je de best mogelijke hulp kan blijven krijgen.
Kijk ook bij de vraag ‘Kan ik in 2024 een zorgaanbieder kiezen die geen contract heeft met Kracht en/of rondomJou?’
Dat kan alleen in uitzonderlijke situaties. Bijvoorbeeld als jouw behandeling kort na 1 juli 2024 stopt. Of als je niet met jouw hulpvraag bij je nieuwe zorgaanbieder terecht kunt. Bespreek je situatie met Kracht of rondomJou. Dan kijken jullie samen naar de mogelijkheden.
Wil je in 2024 gebruik maken van een zorgaanbieder die geen contract heeft in jouw stadsdeel? Dan kun je dat misschien betalen via een persoonsgebonden budget (pgb). Je vraagt een pgb aan bij Kracht of rondomJou. Dat hangt af van het stadsdeel waar je woont.
Let op! Voor een pgb moeten jij en de zorgaanbieder aan bepaalde eisen voldoen. Voldoe jij of de zorgaanbieder daar niet aan? Of is de zorgaanbieder duurder dan het pgb dat je ontvangt? Misschien wordt de zorg dan niet, of niet helemaal vergoed. Jij of je ouders krijgen dan een rekening die je moet betalen voor de zorg.
Ik sta sinds 2023 op de wachtlijst voor jeugdhulp. Wat moet ik doen of weten?
Zorgaanbieders dragen in januari hun wachtlijsten over aan Kracht en rondomJou. Die gaan verder met jouw aanmelding voor hulp. Om je plek op de wachtlijst te bepalen wordt de datum waarop je je in 2023 hebt aangemeld gebruikt.
Wil je in 2024 gebruik maken van een zorgaanbieder die geen contract heeft in jouw stadsdeel? Bekijk dan de vraag ‘Kan ik in 2024 een zorgaanbieder kiezen die geen contract heeft met Kracht en/of rondomJou?’
Ben je in 2023 aangemeld bij het CJG? Dan is jouw aanmelding en je dossier overgedragen aan Kracht of rondomJou. Het is niet nodig dat je hier toestemming voor geeft.
Een medewerker van Kracht of rondomJou neemt contact met je op om je verder te helpen met het starten van de juiste hulp.
Zo kan de hulp goed starten.
In je dossier staan jouw persoonlijke gegevens en je hulpvraag. Het CJG, rondomJou en Kracht houden zich aan strenge regels om te zorgen dat alleen hulpverleners jouw gegevens kunnen zien.
Ik heb een klacht
Op dit informatieblad lees je waar je terecht kunt: Jeugdhulp in Den Haag: hoe werkt dat en wat zijn jouw rechten?
Heb je een vraag over deze informatie? Mail dan naar klachtenocw@denhaag.nl
Loopt er een aanvraag voor jeugdhulp en ben je niet tevreden? Bijvoorbeeld over hoe een medewerker jou heeft behandeld? Probeer dit zo snel mogelijk te bespreken met de persoon met wie je contact over de aanvraag hebt. Of met de leidinggevende. Lukt dit niet, of komen jullie er niet uit? Dan kun je een klacht indienen via de website: Klacht indienen – Den Haag.
Ben je het niet eens met de toegekende jeugdhulp? Bijvoorbeeld als je aanvraag wordt afgewezen, of als je minder krijgt toegekend dan je had aangevraagd? Dan kun je daartegen bezwaar maken. Neem dan eerst contact op met de persoon die jouw aanvraag heeft behandeld. Bespreek met die persoon waar je het niet mee eens bent.
Komen jullie er niet uit? Dan kan je binnen zes weken een bezwaarschrift sturen. Daarin schrijf je waarom je het niet eens bent met dit besluit. Is het te laat? Dan hoeft de gemeente het volgens de wet niet meer in behandeling te nemen.
In het bezwaarschrift schrijf je in ieder geval:
- Je naam, adres, telefoonnummer en Burgerservicenummer (BSN);
- Tegen welk besluit je bezwaar maakt (een kopie van dit besluit);
- Jouw uitleg waarom je het er niet mee eens bent;
- Datum en handtekening.
Stuur jouw bezwaarschrift per post op naar:
Burgemeester en wethouders van Den Haag
Postbus 12600
2500 DJ Den Haag
Krijg je jeugdhulp en ben je ontevreden over deze hulp? Dan dien je een klacht in bij rondomJou of Kracht.
Kijk ook bij de klachtenregeling van rondomJou en de klachtenregeling van Kracht (of lees hun samenvatting).
Ik werk met kinderen en jongeren
Op deze pagina verzamelen we de beantwoorde vragen van iedereen die met kinderen en jongeren werkt. Staat je vraag er niet tussen? Stel je vraag dan hier.
Ik ben verwijzer
Op deze pagina verzamelen we de beantwoorde vragen van verwijzers. Staat je vraag er niet tussen? Stel je vraag dan hier.
Over deze vragen en antwoorden
De informatie op deze pagina is gecontroleerd door de gemeente Den Haag, rondomJou en Kracht voor jeugd en gezin. De informatie is algemeen en gaat over de veranderingen van de jeugdhulp in Den Haag. Komt er meer informatie beschikbaar vanuit de gemeente, rondomJou of Kracht? Dan worden de antwoorden bijgewerkt. Of er worden nieuwe vragen met antwoorden geplaatst.
Staat je vraag er niet tussen?
Stel je vraag aan ons. Wij gaan op zoek naar een antwoord. Nieuwe vragen en antwoorden worden op de website geplaatst.
Bel de klantenservice van de gemeente Den Haag (070) 752 80 00 of stuur een bericht via de website